آیا زیرساخت های کانادا برای رونق خودروهای الکتریکی در کانادا آماده شده است؟تا سال 2035 تمام خودروها، شاسی بلندها و کامیون های سبک فروخته شده در کانادا باید الکتریکی باشند، هدفی که کارشناسان دولت فدرال به عنوان بخشی از برنامه خود برای کربن زدایی بخش حمل و نقل و رسیدن به آلایندگی خالص تا سال 2050 توصیف می کنند.اما آیا زیرساختهای کانادا میتوانند تمام این وسایل نقلیه الکتریکی جدید را مدیریت کنند؟در دانستنی های کانادا امروز جواب این سوال را بررسی خواهیم کرد .
به نظر نمی رسد پاسخ روشنی وجود داشته باشد، زیرا کارشناسان در صنایع خودروسازی و انرژی سبز می گویند چندین عامل وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.طبق داده های دولت فدرال، خودروهای برقی تنها 5.3 درصد از ثبت نام خودروهای جدید یا 86000 وسیله نقلیه را در سال 2021 در کانادا تشکیل می دهند.
طرح کاهش انتشار آلاینده های 2030 دولت لیبرال، افزایش تا 395000 خودروی جدید بدون آلایندگی (ZEV) را در سال 2026 تشریح می کند. 1.2 میلیون ZEV تا سال 2030؛ و 2 میلیون ZEV تا سال 2035،که به معنی 5 درصد، 16 درصد و 40 درصد از کل وسایل نقلیه سبک در جاده ها است.
چندین عنصر برای بهبود زیرساخت خودروهای الکتریکی کانادا وجود دارد. واضح ترین نیاز به افزایش چشمگیر ایستگاههای شارژ است که دولت فدرال بیش از 1 میلیارد دلار را برای ساخت 84 هزار ایستگاه در چهار سال آینده متعهد شده است.
دانیل برتون، رئیس Electric Mobility Canada، یک سازمان غیرانتفاعی ملی که برای پیشبرد رفت و آمد الکتریکی در کانادا کار میکند، گفت یکی از مسائل اصلی امروز در زیرساخت خودروهای الکتریکی این است که به اندازه کافی از آنها برای فروش وجود ندارد.
برتون گفت: «مصرفکنندگان کانادایی میخواهند وسایل نقلیه الکتریکی بخرند، اما خرید آنها واقعاً سخت است. به همین دلیل است که فکر می کنیم به زیرساخت های بیشتری برای ساخت وسایل نقلیه الکتریکی نیاز داریم و باید مطمئن شویم که زیرساخت ها قابل اعتماد هستند.»
شارژ کردن
شارژ یک وسیله نقلیه الکتریکی در خانه ممکن است ساده به نظر برسد: ماشین خود را به یک پریز وصل میکنید و منتظر میمانید تا باتری شارژ شود. اما مسئله کمی پیچیدهتر از این است.
بر اساس وزات منابع طبیعی کانادا، سه راه برای شارژ یک وسیله نقلیه الکتریکی وجود دارد.
اولین مورد، سطح 1 (Level 1)، زمانی است که از سیم قابل حمل وسیله نقلیه خود استفاده میکنید و آن را به یک پریز استاندارد 120 ولتی وصل میکنید. با هر ساعت شارژ از این طریق میتوانید نهایتاً 8 کیلومتر مسافت را طی کنید.
سطح دوم (Level 2) صاحبان وسایل نقلیه الکتریکی را ملزم میکند که یک ایستگاه شارژ سطح دو را در خانههای خود نصب کنند. شارژر سطح 2 به ازای هر ساعت شارژ بین 16 تا 97 کیلومتر توان طی مسیر را در اختیار میگذارد. اما سطح 2 به ولتاژ برق بیشتر یعنی 240 ولت نیاز دارد.
و یک شارژر سطح 3 (Level 3) که یک شارژر DC است و سریعترین زمان شارژ را فراهم میکند، سازمان منابع طبیعی کانادا در وب سایت خود میگوید، این شارژرها معمولاً در مکانهای عمومی و کسب و کارها نصب میشوند.
شبکه برق
شارژ در خانه ممکن است برای بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه الکتریکی در حال حاضر ممکن باشد، اما زیرساخت شبکه برق کانادا زمانی که صدها هزار وسیله نقلیه برقی دیگر در جادهها هستند، نیاز به تغییرات اساسی دارد.
بر اساس مطالعهای که توسط موسسه اقلیمی کانادا (Canadian Climate Institute) انجام شده است، دور شدن از سوختهای فسیلی و رفتن به سمت انرژی پاک، فشار بسیار بیشتری را بر شبکه برق کانادا، به ویژه در ساعات اوج مصرف، بین ساعت 5 بعد از ظهر و ساعت 9 شب وارد میکند، درست زمانی که اکثر مردم از سر کار به خانه میآیند، شروع به استفاده از لوازم خانگی خود میکنند. این زمان همچنین بهترین وقت برای شارژ کردن خودروهایشان برای شب است. یکی تحقیق انجام شده در دانشگاه کنکوردیا به این نتیجه رسیده است که در این سناریو قطعیهای گسترده برق در کانادا اتفاق خواهد افتاد.
وسایل نقلیه الکتریکی سنگینتر هستند
یکی دیگر از مشکلات مهم خودروهای الکتریکی این است که به طور قابل توجهی سنگینتر از خودروهای بنزینی هستند. این وزن اضافه فشار بیشتری بهجاده های کانادا وارد میکند. همچنین هنگام برخورد یک خودروی برقی و یک خودروی بنزینی برای خودروهای بنزینی بسیار خطرناکتر میشود.
در سال 2011، دفتر ملی تحقیقات اقتصادی کانادا دریافت که اگر وزن یک وسیله نقلیه 500 کیلو بیشتر از یک وسیله نقلیه دیگر باشد، منجر به افزایش 47 درصدی در خطر مرگ و میر میشود.