کودکانی که خواندن برای لذت را زود شروع کردند، در دوران نوجوانی از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند.در اخبار کانادا امروز به بررسی ارتباط بین سلامت روان و یاد گرفتن به خواندن کتاب در کودکی خواهیم پرداخت.محققان می گویند کودکانی که در اوایل زندگی برای لذت کتاب خواندن را شروع می کنند می توانند در نوجوانی نمرات آزمون و سلامت روان بهتری کسب کنند.
مطالعه ای که در 28 ژوئن در ژورنال Psychological Medicine منتشر شد، ارتباط قوی بین مطالعه بهینه 12 ساعت در هفته و بهبود عملکرد در تست های شناختی در اواخر دوره نوجوانی نشان داد.این مطالعه که توسط محققان دانشگاه های کمبریج و وارویک در بریتانیا و همچنین دانشگاه فودان در شانگهای چین انجام شد، شامل داده های بیش از 10000 نوجوان جوان در ایالات متحده بود.آنها می گویند این مطالعه برای اولین بار “روابط مهم” بین خواندن برای لذت در مراحل اولیه و رشد شناختی و رفاه ذهنی را نشان می دهد.
باربارا ساهاکیان، استاد گروه روانپزشکی دانشگاه کمبریج، در بیانیهای گفت: «مطالعه فقط یک تجربه لذتبخش نیست، بلکه پذیرفته شده است که الهامبخش تفکر و خلاقیت، افزایش همدلی و کاهش استرس است».اما علاوه بر این، ما شواهد قابلتوجهی پیدا کردیم که نشان میدهد با عوامل مهم رشدی در کودکان، بهبود شناخت، سلامت روان و ساختار مغز، که سنگ بنای یادگیری و رفاه در آینده است، مرتبط است.
جیان فنگ فنگ، استاد دانشگاه فودان و دانشگاه وارویک، گفت که والدین تشویق می شوند “تمام تلاش خود را برای بیدار کردن لذت مطالعه در کودکانشان در سنین پایین انجام دهند.”فنگ گفت، اگر درست انجام شود، نه تنها به آنها لذت و لذت میدهد، بلکه به رشد آنها و تشویق عادات خواندن طولانیمدت نیز کمک میکند، که ممکن است برای زندگی بزرگسالان نیز مفید باشد.”
به گفته محققان، چهل و هشت درصد از شرکتکنندگان تجربه کمی از خواندن برای لذت بردن داشتند، یا تا اواخر دوران کودکی آن را شروع نکردند، در حالی که نیمی دیگر بین 3 تا 10 سال به خواندن برای لذت پرداختند.
حدود 47.5 درصد از شرکت کنندگان زن و بقیه مرد بودند. هیچ یک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یا اسکیزوفرنی تشخیص داده نشده بود، در حالی که 9.1 درصد معیارهای تشخیص ADHD را داشتند.
محققان با استفاده از مصاحبههای بالینی، آزمونهای شناختی، ارزیابیهای ذهنی و رفتاری و اسکنهای مغزی، افرادی را که بین دو تا نه سالگی شروع به خواندن کردهاند با کسانی که دیرتر شروع کردهاند یا اصلا شروع نکردهاند، مقایسه کردند.
خواندن زودهنگام با عملکرد بهتر مدرسه، مشکلات رفتاری کمتر مرتبط است!
نتایج نشان داد که علاوه بر سلامت روان با یاد گرفتن به خواندن کتاب ،بین خواندن برای لذت در اوایل زندگی و نمرات آزمون در یادگیری کلامی، حافظه و رشد گفتار و عملکرد مدرسه در نوجوانی رابطه مثبت وجود دارد.
این مطالعه میگوید همان کودکان علائم کمتری از استرس و افسردگی، عدم تمرکز، مشکلات رفتاری کمتر، زمان کمتری از صفحه نمایش و خواب طولانیتر نشان دادند.